Denna policy beskriver villkoren för återbetalningar när du bokar ett boende via VivaStay. Genom att använda vår tjänst godkänner du dessa villkor.

1. Allmänna Återbetalningsregler

  • Värdar ansvarar för att tillhandahålla det bokade boendet enligt beskrivningen.

  • Gäster har rätt till återbetalning om boendet inte matchar beskrivningen eller om avbokning sker inom de tider som anges nedan.

  • Alla återbetalningar behandlas inom 5–10 bankdagar efter godkännande.

2. Gästens Avbokning

Avbokningstidpunkt/Återbetalning

Mer än 30 dagar före incheckning 100% återbetalning

14–30 dagar före incheckning 50% återbetalning

Mindre än 14 dagar före incheckningIngen återbetalning*

* Undantag kan göras vid dokumenterade nödsituationer (t.ex. sjukdom, flyginställningar).

3. Värds Avbokning

Om värden avboknar bokningen:

  • Gästen får full återbetalning.

  • VivaStay kan erbjuda ett alternativt boende av liknande standard.

  • Vid upprepade avbokningar kan värden få sitt konto avslutat.

4. Återbetalning vid Problem med Boendet

Gäster kan begära återbetalning om:

  • Boendet inte matchar beskrivningen (t.ex. saknad WiFi, felaktig storlek).

  • Det finns allvarliga brister (t.ex. brist på vatten, el eller otillräcklig renlighet).

Process:

  1. Rapportera problemet inom 24 timmar efter incheckning.

  2. Lämna bevis (t.ex. bilder/video).

  3. VivaStay utreder och beslutar om återbetalning (delvis eller full).

5. Force Majeure

Ingen återbetalning ges vid:

  • Naturkatastrofer (t.ex. översvämning, skogsbrand).

  • Pandemier eller myndighetsbeslut (t.ex. reserestriktioner).

  • Krig eller terrordåd.

I dessa fall kan gästen få:

  • Resekreditering för framtida bokning.

  • Delvis återbetalning om möjligt.

6. Hur begär jag en återbetalning?

  1. Logga in på ditt VivaStay-konto.

  2. Gå till "Mina bokningar".

  3. Välj "Begär återbetalning" och följ instruktionerna.

Kontakta support om du behöver hjälp: support@vivastay.se

7. Undantag

Ingen återbetalning ges för:

  • No-shows (gäst dyker inte upp utan meddelande).

  • Personliga ändringar (t.ex. ånger utan giltig anledning).

  • Brott mot husregler (t.ex. skador orsakade av gästen).

8. Kontakt

För frågor om återbetalning:
E-post: support@vivastay.se
Telefon: [Telefonnummer]
Kontorstider: Mån–Fre, 9:00–17:00

Viktigt:

  • Denna policy gäller endast för bokningar gjorda direkt via VivaStay.

  • Externa bokningar (t.ex. via resebyråer) följer deras egna villkor.

VivaStay förbehåller oss rätten att ändra denna policy. Uppdateringar meddelas via e-post eller på webbplatsen.

Återbetalningspolicy