Denna policy beskriver villkoren för återbetalningar när du bokar ett boende via VivaStay. Genom att använda vår tjänst godkänner du dessa villkor.
1. Allmänna Återbetalningsregler
Värdar ansvarar för att tillhandahålla det bokade boendet enligt beskrivningen.
Gäster har rätt till återbetalning om boendet inte matchar beskrivningen eller om avbokning sker inom de tider som anges nedan.
Alla återbetalningar behandlas inom 5–10 bankdagar efter godkännande.
2. Gästens Avbokning
Avbokningstidpunkt/Återbetalning
Mer än 30 dagar före incheckning 100% återbetalning
14–30 dagar före incheckning 50% återbetalning
Mindre än 14 dagar före incheckningIngen återbetalning*
* Undantag kan göras vid dokumenterade nödsituationer (t.ex. sjukdom, flyginställningar).
3. Värds Avbokning
Om värden avboknar bokningen:
Gästen får full återbetalning.
VivaStay kan erbjuda ett alternativt boende av liknande standard.
Vid upprepade avbokningar kan värden få sitt konto avslutat.
4. Återbetalning vid Problem med Boendet
Gäster kan begära återbetalning om:
Boendet inte matchar beskrivningen (t.ex. saknad WiFi, felaktig storlek).
Det finns allvarliga brister (t.ex. brist på vatten, el eller otillräcklig renlighet).
Process:
Rapportera problemet inom 24 timmar efter incheckning.
Lämna bevis (t.ex. bilder/video).
VivaStay utreder och beslutar om återbetalning (delvis eller full).
5. Force Majeure
Ingen återbetalning ges vid:
Naturkatastrofer (t.ex. översvämning, skogsbrand).
Pandemier eller myndighetsbeslut (t.ex. reserestriktioner).
Krig eller terrordåd.
I dessa fall kan gästen få:
Resekreditering för framtida bokning.
Delvis återbetalning om möjligt.
6. Hur begär jag en återbetalning?
Logga in på ditt VivaStay-konto.
Gå till "Mina bokningar".
Välj "Begär återbetalning" och följ instruktionerna.
Kontakta support om du behöver hjälp: support@vivastay.se
7. Undantag
Ingen återbetalning ges för:
No-shows (gäst dyker inte upp utan meddelande).
Personliga ändringar (t.ex. ånger utan giltig anledning).
Brott mot husregler (t.ex. skador orsakade av gästen).
8. Kontakt
För frågor om återbetalning:
E-post: support@vivastay.se
Telefon: [Telefonnummer]
Kontorstider: Mån–Fre, 9:00–17:00
Viktigt:
Denna policy gäller endast för bokningar gjorda direkt via VivaStay.
Externa bokningar (t.ex. via resebyråer) följer deras egna villkor.
VivaStay förbehåller oss rätten att ändra denna policy. Uppdateringar meddelas via e-post eller på webbplatsen.